Antonín Kratochvíl – Dogma

Antonín Kratochvíl – Dogma

vernisáž 23. 5. 2015 v 17.00 h.

Výstava velkoformátových fotografií Antonína Kratochvíla, držitele čtyř prestižních cen World Press Photo, nazvaná Dogma předkládá kritický pohled autora na současnou českou společnost. Vyčítá jí svázanost a strnulost, již na 11 fotografiích, jež tvoří kompletní výstavní kolekci, svérázně ztvárňuje. Vedle dalších světových ocenění je Antonín Kratochvíl též držitelem titulu "osobnost české fotografie 2014" za dlouhodobý přínos fotografii uděleného Asociací profesionálních fotografů ČR. Výstavu Dogma doplňuje soubor fotografií Jaroslava Brabce, zachycujících autora v letech 2010–2014, jeho karikatura od Josefa Blechy z května 2015 a doprovodný film k tématu.    

Výstava Dogma

Dogma. Teze, o níž je zakázáno diskutovat. Teze, o níž není radno pochybovat či dávat najevo svůj nesouhlas s ní. Dogma jako téma, jež ovládá široké masy české společnosti. Dogma, které masám nedovoluje jiný než strnulý a konzervativní postoj, dogma, které ovládá svobodu, volnost a šíři myšlení. Dogma jako základní téma, které formuje současnou českou společnost.

Dogma je alfou a omegou volné tvorby, jež má zachytit autorův pocit frustrace ze stavu české společnosti i po více než dvaceti letech od pádu komunismu. Je ale česká společnost skutečně taková? Má v ní své místo individualita, rozlet, kreativita, fantazie a originalita? Nebo je svázaná stejně jako tváře na portrétech všednodenností, strnulostí a zkostnatělostí? Nebo jen obyčejnou malostí? Fotografie symbolicky odrážejí jeden z palčivých problémů současné společnosti – koncentraci na konzumní způsob života. Odráží se i v umělecké tvorbě, která je často orientována na prodejnost, návratnost vložených investic a prostředků. Symbolika obsažená v portrétní tvorbě je jakousi obžalobou té části společnosti, která postrádá rozlet v myšlení a chuť a odvahu jít alespoň kus cesty proti proudu. Je symbolem malosti, kterou česká společnost často trpěla a trpí stále. Je symbolem prudérnosti a zbabělosti, uzavřenosti a rigidnosti, s níž je třeba za každých okolností bojovat.

Autor

Antonín Kratochvíl, český fotograf světového formátu, žije v současné době střídavě v Praze a v New Yorku. Za své fotografie už posbíral řadu významných ocenění. Cenu World Press Photo získal už třikrát, v letech 1997 a 2003, kdy ji dostal dokonce ve dvou kategoriích, dále například cenu Leica za vynikající úspěch v reportážní fotografii nebo ocenění Lucie Award z roku 2005. Jeho fotografie se objevují v nejprestižnějších novinách a časopisech po celém světě, jeho práce je vystavena ve sbírce Bibliotheque Nationale v Paříži a v Muzeu moderního umění v San Franciscu, dočkal se též řady výstav mimo jiné v Milánu, Mnichově, Kolíně nad Rýnem, Praze, Houstonu, New Yorku nebo Perpignanu. Časopis American Photo ho zařadil mezi sto nejvýznamnějších fotografů USA.

Antonín Kratochvíl se od 70. let se věnuje především dokumentární fotografii. Vypravil se na místa ekologických katastrof i válečných konfliktů, fotografoval zánik deštných pralesů v Jižní Americe, válečný konflikt v Iráku, vězení pro drogové dealery v Barmě i dětské pouliční gangy v Mongolsku. Celé cykly svých fotografií publikoval také knižně, například Broken Dreams, Supravvivere nebo Vanishing. V knize Persona ukazuje portréty známých osobností i zcela neznámých lidí. Zachytil také celebrity, jako anglického zpěváka Davida Bowieho nebo francouzské herce Jeannea Moreau a Jeana Reno. Dále fotil například Liv Tylerovou, Billa Gatese, Johnyho Deppa, George Clooneyho nebo Willema Dafoea.

V Česku po roce 1989 proběhlo i několik velkých výstav, v roce 2003 vyšla o Antonínu Kratochvílovi monografie. V červnu 2010 ve výstavní síni Mánes představil unikátní soubor fotografií Moscow nights (Moskevské noci), ve kterém svým typickým nadčasovým rukopisem zachytil život moskevské zlaté mládeže, uzavřeného světa, který se řídí vlastním rytmem a pravidly.

Texty „Výstava Dogma“ a „Autor“ jsou převzaty se svolením autora Antonína Kratochvíla z webových stránek www.dogmaphoto.com.