Pavel Dosoudil a Jitka Dosoudilová – Konfrontace klasické a digitální koláže

Pavel Dosoudil a Jitka Dosoudilová – Konfrontace klasické a digitální koláže

7. 8. – 30. 9. 2016, vernisáž 6. 8. 2016 v 17.00 h.

Výstava, čítající v souhrnu 54 barevných fotografií, umožňuje srovnání klasické a digitální fotokoláže prostřednictvím rozdílné tvorby manželů Dosoudilových. Zahrnuje i zajímavé trojrozměrné předměty; Pavel Dosoudil, dlouholetý člen Asociace profesionálních fotografů, jehož snímky reprezentují klasickou fotokoláž, představuje krom nich i vlastnoručně vyrobený fotoaparát a v instalaci vitríny naznačuje postupy, jak jeho typické fotokoláže s hudebními motivy vznikaly. Pro svou manželku, která využívá oproti tomu ve své tvorbě digitální technologie a jejíž práce nacházejí nyní uplatnění také v moderních interiérech, byl v počátcích její tvorby nadto učitelem. Vernisáž proběhla za účasti obou autorů.        


O autorech

Mgr. Pavel Dosoudil

Kameraman, fotograf výtvarník, člen Asociace profesionálních fotografů ČR. Absolvent Katedry kamery filmové a televizní fakulty AMU. Nejprve pracoval v trikovém oddělení filmového studia Barrandov, později jako kameraman hraných filmů.

Pavel Dosoudil se současně věnoval výtvarné fotografii, nejčastěji z oblasti hudby. Portrétoval řadu dirigentů, sólistů a dalších umělců pro titulní strany časopisů a tituly LP a CD.

Ve svém archivu má záběry všech významných divadel a koncertních síní ČR, které fotografoval pro vědecké publikace o akustice a vystavoval v Rudolfinu v roce české hudby 2014. Spolupracoval s hudebními vydavatelstvími Supraphon, Panton, Artia, Opus atd. Vytvářel pro ně zejména koláže, inspirované hudebními nástroji. Využil klasických kombinovaných technik, projekcí, multiexpozic a inframateriálů. Výběr z těchto prací autor vystavuje právě zde v Muzeu fotografie a moderních obrazových médií v Jindřichově Hradci.

 

Jitka Dosoudilová

Absolventka soukromého studia výtvarné digitální fotografie.

Cesta autorky koláží nebyla obvyklá. Nechodila od dětství do fotografických kroužků, ani se nevěnovala kreslení. K tvorbě koláží ji přiměla dramatická změna v jejím životě. Když jí před několika lety diagnostikovali rakovinu prsu, rozhodla se tuto informaci před rodinou i spolupracovníky zatajit. Po operaci potřebovala uvolnit emoce jinou cestou a rozhodla se pro tvorbu digitálních koláží. Učitelem jí byl manžel, fotograf, který se dříve věnoval tvorbě klasických koláží. Tvorba obou umělců je ale naprosto odlišná.

První geometrické koláže s ostrými liniemi odrážely všechen strach, bolestnou ztrátu jistoty budoucnosti, kterou považujeme za samozřejmou. Síla barev, která vyzařuje z koláží, vypovídá o boji mysli s porážkou, o síle naděje, kterou člověk tolik potřebuje.

Postupem doby se linie zaoblují, vznikají koláže s jemnějšími barvami pozadí. Obrázky z cest se mění v krajiny fantazie, objevují se koláže připomínající impresi, abstrakci nebo grafiku. Tvorba autorky se neustále vyvíjí, inspiruje se pouze vlastní fantazií a svými pocity.

O výstavě

Na výstavě se potkávají dvě oblasti fotografie – před a po nástupu digitálních technologií. Klasické koláže Pavla Dosoudila využívají optické triky, inframateriál, přední projekci atd. Byly uplatněny zejména na titulech CD a LP.

Koláže Jitky Dosoudilové využívají digitální technologie. Autorka se inspiruje přírodou, architekturou a má blízký vztah k abstrakci, ale také k impresionismu. Její tvorba nachází uplatnění zejména v moderních interiérech.   

Text kurzívou: Mgr. Pavel Dosoudil a Jitka Dosoudilová